Jag som bara skulle ha en glass
Mitt i rusningen. Alla har slutat jobba och jag befinner mig inne i lågprisvaruhuset Lidl i Limhamn. Tänkte bara köpa en glass och lite disktrasor. Jag märker redan när jag kliver in i butiken att det är långa köer. När jag väl är framme vid kassorna så är det bara en kö som rör sig. Den andra står still. Självklart ställer jag mig i fel kö och efter en stund när jag tycker att min glass har smält litegrand går jag tillbaka i butiken för att lägga tillbaka den och ta upp en ny. På väg upp mot kassorna plockar jag på mig lite mer varor och lägger ner det i min kundkorg.
Nu ställer jag mig i rätt kö och den rör sig väldigt långsamt framåt.
Några tanter i den andra kön beter sig som några av dom hemska passagerare som vi ibland kan ha ombord. Jag känner av vibbarna direkt och det skapar agg inom min kropp när dom riktar sitt missnöje mot den stackars unga killen som sitter bakom kassan. Det ska slängas kommentarer. Det ska vara högt och spydigt och helst ska dom få med sig hela butiken i sitt hån mot en ung oskyldig kille. Jag har sådan lust att gå fram och läxa upp dom efter noter. Vad är det ni sysslar med?
Kassaapparaten hade hängt upp sig och man kunde inte öppna lådan med pengarna i. Uppenbarligen ingenting som den unga killen kunde rå för.
Det tar lång tid och hela tiden tänker jag, jag som bara skulle ha en glass...
När det väl är min tur i den "rätta" kön sitter där en ung blonderad tjej bakom kassan. Undrar för mig själv om det är sommararbetare hela högen. Dom verkar nämligen så oerfarna.
Hon bläddrar bland sina listor och knappar in i sin kassa. "Hrm, jag undrar vad detta är för tomater" säger hon högt och verkar bläddra fram i flera listor på olika sorters tomater och då kan inte ens jag hålla mig. Kön är sinnessjukt lång och hon verkar ha problem. "Ursäkta, men om jag hade varit du nu så hade jag bara slagit in tomater och inte brytt mig om det var plommon eller kvisttomater". Kanske det var lite bitchigt, men i nästa sekund är jag glad att jag yttrade mig. Hon tar upp en avocado i sin hand och bläddrar återigen på sitt enerverande vis. Det tar onödigt lång tid och sen säger hon "jag vet inte vad detta är för någonting, vet du?"
När man jobbar inom service måste man också ha ett finger för vad service står för och sedan måste man som arbetsgivare även utbilda sin anställda och ansvara för sin butik. I detta fall på Lidl låg där nog mycket nervositet och spänning bakom stressen som uppstod när alla kunder blev sura, MEN vet inte alla människor vad en en avocado är?
Nu ställer jag mig i rätt kö och den rör sig väldigt långsamt framåt.
Några tanter i den andra kön beter sig som några av dom hemska passagerare som vi ibland kan ha ombord. Jag känner av vibbarna direkt och det skapar agg inom min kropp när dom riktar sitt missnöje mot den stackars unga killen som sitter bakom kassan. Det ska slängas kommentarer. Det ska vara högt och spydigt och helst ska dom få med sig hela butiken i sitt hån mot en ung oskyldig kille. Jag har sådan lust att gå fram och läxa upp dom efter noter. Vad är det ni sysslar med?
Kassaapparaten hade hängt upp sig och man kunde inte öppna lådan med pengarna i. Uppenbarligen ingenting som den unga killen kunde rå för.
Det tar lång tid och hela tiden tänker jag, jag som bara skulle ha en glass...
När det väl är min tur i den "rätta" kön sitter där en ung blonderad tjej bakom kassan. Undrar för mig själv om det är sommararbetare hela högen. Dom verkar nämligen så oerfarna.
Hon bläddrar bland sina listor och knappar in i sin kassa. "Hrm, jag undrar vad detta är för tomater" säger hon högt och verkar bläddra fram i flera listor på olika sorters tomater och då kan inte ens jag hålla mig. Kön är sinnessjukt lång och hon verkar ha problem. "Ursäkta, men om jag hade varit du nu så hade jag bara slagit in tomater och inte brytt mig om det var plommon eller kvisttomater". Kanske det var lite bitchigt, men i nästa sekund är jag glad att jag yttrade mig. Hon tar upp en avocado i sin hand och bläddrar återigen på sitt enerverande vis. Det tar onödigt lång tid och sen säger hon "jag vet inte vad detta är för någonting, vet du?"
När man jobbar inom service måste man också ha ett finger för vad service står för och sedan måste man som arbetsgivare även utbilda sin anställda och ansvara för sin butik. I detta fall på Lidl låg där nog mycket nervositet och spänning bakom stressen som uppstod när alla kunder blev sura, MEN vet inte alla människor vad en en avocado är?
Kommentarer
Trackback